za 27 nov
19u00

cc Het Bolwerk - schouwburg

Bolwerkstraat 17
1800 Vilvoorde

€ 10.00
+- 0u55

KOPERGIETERY, KGbe & Doble Mandoble

Le Dîner (6+)

KOPERGIETERY, KGbe & Doble Mandoble

Le Dîner (6+)

In een mix van fysiek theater, objectmanipulatie en hedendaagse clownerie, ontmoeten vijf vreemde personages elkaar voor een uitzonderlijk diner. 

De personages lijken verdacht veel op wereldleiders, waarvan het ego, de ambitie en de honger naar macht groter lijkt te zijn dan hun oog voor een ander. Ondertussen tracht de enige ober van het zonderlinge gezelschap alles krampachtig in goede banen te leiden. 
Maar of dit de wereld zal kunnen redden van hun onstelbare honger naar meer…?

Met Le Dîner serveren een crème aan internationale circusartiesten een heerlijke clowneske fabel. Smakelijk!

EEN PRODUCTIE VAN Doble Mandoble, KGbe & KOPERGIETERY

makers

Gonzalo Alarcón was te zien in ‘De Daltons’ (KOPERGIETERY en Cie Pol & Freddy). Hij werkt al jaren binnen de internationale circuswereld, o.a. voor het Belgisch geprezen circusgezelschap Hopla Circus, Sitting Duck en Cie Pol & Freddy. Hij vervolledigde zijn opleiding in de Clownerie aan het Centre National des Arts du Cirque (CNAC). In zijn werk richt hij zich specifiek op de kunst van de clownerie en fysiek theater.

Andrea Fidelio is een veelzijdig kunstenaar die aan het Franse Centre National des Arts du Cirque (CNAC) circusdramaturgie en moderne magie studeerde. Hij legt zich toe op fysiek theater, cabaret, straattheater, circus, performance en magie. Naast zijn eigen creaties werkt hij regelmatig voor theatergezelschappen als Teatrino Clandestino, Pietro Babina, Living Theatre, Cirque de la Pointe Sèche.

Doble Mandoble werd in 2007 opgericht door tweelingbroers Luis Javier en Miguel Angel Córdoba Pelegrín. Beide studeerden ze aan de Brusselse circusschool ESAC. Humor, speelsheid en een weldoordachte boodschap vormen de rode draad in hun erg visuele, theatrale, soms absurde voorstellingen waarin ze magie, acrobatie, objectmanipulatie en digitale kunsten tot in de technische puntjes combineren. Ze ontvingen diverse prestigieuze internationale onderscheidingen.

Angela Malvasi begon haar artistieke carrière in het klassieke theater, maar ontdekte al snel ook fysiek theater. In Rome studeerde ze Commedia dell’Arte en volgde ze cursussen clownerie. Sterk geïnteresseerd in Oriëntaals theater, deed ze tevens onderzoek naar traditionele Indiase dans en krijgskunst. Later voegt ze poppenspel en objecttheater aan het rijtje toe. Een zeer veelzijdige artieste, die we als danseres-poppenspeelster mogen bestempelen. Ze is mede-oprichtster van circuscollectief Sistema-T en werkt(e) o.a. voor object- en poppentheaters Tof Théâtre en Cie Karyatides.

"Met zijn tragische ironie, klassieke setting en fysieke spektakel doet Le Dîner je zowaar denken aan de stille films van Charlie Chaplin. Inhoudelijk is dit stuk dan wel licht verteerbare kost, de goed gevulde trukendoos bewijst de veelzijdigheid van de makers en laat je nooit op je honger zitten. Smullen geblazen."
DE STANDAARD, G. Michiels 10/02/2020

DRIE GANGEN UIT DE TRUKENDOOS

Het vederlichte ‘Le Dîner’ ontmantelt de etiquette onder politici met acrobatie en goocheltrucs.

Kunst- en vliegwerk. Phile Deprez Stoelen bewegen uit zichzelf, een fles wijn vliegt de lucht in, messen verschijnen uit het niets. Le Dîner moet een etentje tussen internationale toppolitici voorstellen, maar vooral de objecten hebben er beslissingsrecht. In deze creatie van jeugdtheater Kopergietery zie je onmiskenbaar de hand van goochelaars. De vijf makers – internationale artiesten die ook in het circus en de gevechtskunsten thuis zijn – zetten excentrieke figuren neer met buitensporige ego’s en een ongezonde passie voor chaos. Dat er roet in het presidentiële eten zal komen, zie je van ver voor de hoofdschotel aankomen. De karikaturale plot lijkt dan ook vooral een kapstok voor de slapstick waarmee ze de sociale codes van zo’n opgefokt gebeuren willen parodiëren. Vormelijk heeft Le Dîner heel wat meer te bieden. Het stuk schakelt van clownerie naar schattig poppentheater, van een choreografie met rondvliegende mappen en papieren naar een butler die zoevend op een hoverboard champagne schenkt. Deze spelers bouwen hun kunst- en vliegwerk een uur lang prima op naar de fatale climax. Met zijn tragische ironie, klassieke setting en fysieke spektakel doet Le Dîner je zowaar denken aan de stille films van Charlie Chaplin. Inhoudelijk is dit stuk dan wel licht verteerbare kost, de goed gevulde trukendoos bewijst de veelzijdigheid van de makers en laat je nooit op je honger zitten. Smullen geblazen.

GILLES MICHIELS

DE STANDAARD 10/02/2020

credits

Luis Javier Cordoba Pelegrín, Miguel Angel Cordoba Pelegrín, Andrea Fidelio, Angela Malvasi, Gonzalo Alarcón (concept/creatie), Christine Rossignol, Johan De Smet (coaching), Kris Van Oudenhove (licht), Jonas De Wulf (geluid), Zeli Bauwens (kostuums), Sam de Clercq, Niels Ieven, Sebastien Van Huffel (techniek), Polien Demeulemeester, Gielke Smet (productie)

Deze productie kwam tot stand met de steun van de Waals-Brusselse Federatie en de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid.