Voor de Show

Op ontdekking in cc Het Bolwerk

Tijdens een virtuele wandeling door ons centrum voeren de leerlingen opdrachten uit rond theatercodes en de specifieke voorstelling die ze gaan bekijken. Het spel is aanpasbaar naargelang de voorstelling en is modulair in soorten opdrachten. Voor De Show wordt geopend via een weblink op de laptop van de leerkracht en geprojecteerd op het digibord in de klas, of via een projector. 

De leerkracht is de coach van het spel

Het spel wordt uitgelegd door een animatiefiguur: het theaterspookje. Het spookje heet de klas welkom en leidt hen doorheen alle instructies. Zo heb je als leerkracht weinig voorbereidingstijd nodig (15 à 30 min) om tot een lesuur met het spel aan de slag te kunnen. Je begeleidt de leerlingen bij het uitvoeren van de opdrachten. 

Creatieve en educatieve spelopdrachten

Het spel nodigt de leerlingen regelmatig uit om een creatieve opdracht te doen in de klas: tekenen, schrijven, bewegen, uitbeelden. Er zijn 4 modules met spelopdrachten: 

  1. Etiquette: hoe gedraag je je als publiek
  2. Inspiratie: hoe krijg je inspiratie en waar haalde de maker zijn inspiratie
  3. Verbeelding: hoe krijgt verbeelding vorm in een voorstelling (vormelementen, theatervormen)
  4. Thema: wat verstaan we onder een thema, en wat is het thema van deze voorstelling en wat betekent het voor jouw leefwereld

Elke module heeft een variant per graad. Zo is de spelopdracht telkens aangepast aan de leeftijd. In totaal zijn er 12 spelopdrachten beschikbaar in de applicatie. Een spelopdracht bestaat steeds uit een generieke spelopdracht, die hetzelfde blijft voor alle voorstellingen, en variabele informatie over een specifieke voorstelling (foto, tekst, video). Deze variabele content wordt door het gezelschap zelf bepaald. 

reactie eerste leerjaar Puurs

promovideo scholen