Welkom in het cc
Theatercode voor scholen
Bereid leerlingen voor op hun theaterbezoek aan de hand van deze theatercode die zorgt voor een vlot organisatorisch verloop.
Met dank aan de kunstbalie, kan je dit leuke filmpje gebruiken om de theatercodes toe te lichten.
Iedere leerkracht vindt daarnaast meer inhoudelijke informatie bij iedere voorstelling waar ook een eventuele lesmap en filmpjes ter beschikking gesteld worden.
Wat is een theatercode?
Deze theatercode is een handleiding waarmee je het theaterbezoek met je leerlingen vlot kan laten verlopen.
De theatercode focust vooral op de spelregels of gedragscodes en de organisatorische kant van het theaterbezoek. Meer educatief materiaal met betrekking tot de inhoud en vorm van de voorstelling, vind je in de eventueel beschikbare lesmap.
Waarom een theatercode?
Elk bezoek, gaande van een voetbalmatch, een bioscoop-, museum- of ziekenhuisbezoek, kent zijn eigen spelregels. Weinig jongeren zijn vertrouwd met de spelregels van het theater, eenvoudigweg omdat weinigen als kind in gezinsverband het theater bezochten of dat nu als jongere doen. Daarom is het fijn als je ze in de klas de spelregels meegeeft. Het is ook fijn voor jongeren als ze weten wat er van hen wordt verwacht.
Het onderwijs is een ideale (democratische) toeleiding naar het theater. Wij geloven sterk in de pedagogische en enthousiasmerende kwaliteiten van leerkrachten. Zo werken we samen aan een optimale theaterbeleving voor jouw leerlingen. Een voorstelling kan immers functioneren als het maken van een verre reis, een kennismaking met andere mensen, verhalen, denkwijzen, gedragspatronen, werelden en wereldbeelden.
Voor het theaterbezoek: prikkel de nieuwsgierigheid
- Vertel je leerlingen dat je op theaterbezoek gaat. Leg uit wat dat is en vertel hen naar welk soort voorstelling jullie kijken gaan: een film, een dans-, muziek-, of theatervoorstelling. Met het juiste verwachtingspatroon naar een voorstelling komen is belangrijk voor een optimale beleving.
- Prikkel hun nieuwsgierigheid door de titel mee te delen en de affiche of een afbeelding uit de voorstelling te tonen en te bespreken. Laat de leerlingen zelf nadenken waarover het zou kunnen gaan. Laat mogelijkheden open.
- Verklap niet teveel van de inhoud. Zo blijft de voorstelling spannend en verrassend.
- Overloop het `verloop` van het theaterbezoek en vertel de leerlingen wat er van hen verwacht wordt.
Tijdens het theaterbezoek: wat mag je verwachten?
WAT VERWACHTEN WE VAN DE LEERLINGEN?
- Jassen en rugzakken horen thuis aan de kapstok.
- Schakel mobiele telefoons uit en ga voor de voorstelling naar het toilet.
- Verzamel je per klas voor de deur van de schouwburg waar de medewerkers van het cc de leerlingen en leerkrachten de weg naar hun plaats tonen. Volg rustig hun aanwijzingen en ga naar je plaats.
- Tijdens de voorstelling blijft het publiek zitten.
- Het publiek blijft stil tijdens de voorstelling! Dit betekent niet dat er niet gelachen of geklapt zou mogen worden als dat binnen de in de voorstelling past. Het betekent wel dat er niet storend gepraat wordt tegen medeleerlingen en dat leerlingen beter de ogen sluiten als ze de voorstelling saai vinden, dan hun buren of de artiesten te storen.
- De acteurs zijn mensen van vlees en bloed, ze verdienen respect. Voor hen zijn gebabbel, ongepaste opmerkingen, gefluit … zeer storend.
- Wanneer de voorstelling gaat beginnen, dimmen we de lichten in de zaal. Voor de basisscholen, gebeurt dit al blazend. Voor de secundaire scholen is dit geen uitnodiging tot fluitconcert.
- Tijdens de voorstelling wordt er niet gegeten of gedronken.
- Na de voorstelling geeft het publiek de acteurs een applaus, zo toont het dat het de voorstelling leuk vond en dus waardeert.
- Als de lichten weer aan zijn en de medewerkers van het cc de deuren geopend hebben, verlaten de toeschouwers rustig de zaal.
WAT VERWACHTEN WE VAN DE BEGELEIDER?
- Wees op tijd: minstens 15 minuten voor het aanvangsuur van de voorstelling.
- Geef het juiste aantal leerlingen en Vilvoordse Vrijetijdspashouders door aan de balie. Dit aantal dient als basis voor de factuur.
- Zet mobiele telefoons op stil en liefst af.
- Verzamel in de foyer en hang de jassen en zakken aan de voorziene kapstokken.
- We wachten tot alle groepen aanwezig zijn, waarna een medewerker van het cultuurcentrum het signaal geeft om de zaal te openen. Hij/zij laat de leerlingen per groepje binnengaan waar de leerlingen naar hun plaats begeleid worden.
- Ga als begeleider tussen de leerlingen van je klas zitten. Zo kan je hen makkelijker aanspreken als ze de gedragsegels niet naleven en de acteurs en/of andere leerlingen storen.
- De leerlingen worden geacht tijdens de voorstelling op hun plaats te blijven zitten. Als de nood toch hoog is, mag een leerlingen enkel onder begeleiding de zaal verlaten.
- Leerlingen mogen best meeleven met de voorstelling en reageren op wat er gebeurt op de scène. Grijp wel in als ze blijven roepen of rumoerig zijn, onderling babbelen of op ongepaste momenten roepen.
- De meeste voorstellingen zijn zonder pauze.
- Maak geen foto`s tijdens de voorstelling. Dit is storend voor (de concentratie van) de spelers en komt de kwaliteit van de voorstelling niet ten goede.
Na het theaterbezoek: geef ruimte aan een nabespreking
Nabespreking. Het is zinvol om even tijd te nemen om op de voorstelling terug te komen. Start de verwerking met een gesprek. Zo kunnen de leerlingen hun ervaringen, opmerkingen en vragen delen.
Geef vragen de ruimte:
- Gebruik de vragen die bij jou zelf opkwamen of die de leerlingen formuleren tijdens het nagesprek om de voorstelling zowel inhoudelijk als op vormelijk vlak te bespreken.
- De gestelde vragen kunnen een mooie aanleiding zijn om de inhoud van de voorstelling aan te kaarten. Reconstrueer bijvoorbeeld het verhaal om te kijken of iedereen de voorstelling begrepen heeft en of er verschillende interpretaties zijn.
- Ook vragen naar de personages raken meestal de inhoud van de voorstelling. Al pratend zullen de leerlingen automatisch met nieuwe vragen afkomen en … het gesprek is vertrokken.
- Vragen als “wat waren voor jullie de strafste, mooiste, ontroerendste beelden of momenten?” brengen je automatisch bij het bespreken van de vorm: elementen als decor, kostuums, geluid, muziek, belichting …
Deze vragen hebben niet altijd een eenduidig antwoord. Iedereen beleeft en interpreteert een voorstelling immers anders. Geef daarom duidelijk aan dat het `grote gelijk’ niet bestaat en dat iedereen in zijn eigen beleving, in zijn eigen verhaal een beetje gelijk heeft.
Gebruik zeker de lesmap die heel wat praktische en inhoudelijke aanknopingspunten biedt om dit gesprek te leiden.
Evaluatieformulier
Ook voor het cc is het zinvol om jullie feedback te kennen. Geef ons jouw reactie via het formulier dat wij je na de voorstelling bezorgen.
Nog vragen of opmerkingen?
Voor bijkomende vragen of opmerkingen staat cultuurfunctionaris Elke Van Neyghem graag tot jouw beschikking.
Contacteer haar via 02 255 46 96 of elke.van.neyghem [at] vilvoorde.be (elke[dot]van[dot]neyghem[at]vilvoorde[dot]be).